Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät

Suche

Dr. Christian Grund


Christian Grund

Wiss. Mitarbeiter

E-Mail: christian.grund@wiwi.uni-augsburg.de
Telefon: +49 821 598 - 3908
Raum: Geb. J 2309
Sprechzeiten: -



Kurzvita

Dr. Christian Grund absolvierte den Bachelorstudiengang Wirtschaftsinformatik sowie den Masterstudiengang Informatik und Informationswirtschaft an der Universität Augsburg. Im Juni 2018 promovierte sich Herr Grund mit dem Dissertationsthema "Supporting Learning in Information Systems by Facilitating Motivation with Games and Game Elements" an der Universität Augsburg. Als wissenschaftlicher Mitarbeiter an der Professur für Wirtschaftsinformatik und Management Support war er bis August 2018 beschäftigt.


Forschungsschwerpunkte

Im Rahmen seiner Forschungsaktivitäten beschäftigt sich Herr Grund vorwiegend mit Serious Games als Form der Lernunterstützung im Bereich der Wirtschaftsinformatik, der Verwendung von Spielelementen zur Motivationssteigerung (=Gamification) sowie der Entscheidungsunterstützung von Führungskräften.


Publikationen

Grund, Christian K. (2018): Supporting Learning in Information Systems by Facilitating Motivation with Games and Game Elements. Doctoral Dissertation. University of Augsburg. (pdf)

Schelkle, Michael; Grund, Christian K.; Aurnhammer, Lena A. E. (2018): Increasing Information Visualization Compliance in Self-Service Business Intelligence with User Assistance Systems. In: Workshop on Designing User Assistance in Interactive Intelligent Systems, European Conference on Information Systems (ECIS).

Schelkle, Michael; Grund, Christian K. (2018): Identifying Design Features to Increase the Acceptance of User Assistance Systems: Findings from a Business Information Visualization Context. In: Chatterjee, S., Dutta, K., Sandurraj, R. P. (eds.) Designing for a Digital and Globalized World. DESRIST 2018. (pdf)

Schelkle, Michael; Grund, Christian K.; Preissler, Carina (2018): An Assistance System to Support Learning of Business Information Visualization Guidelines. In: Chatterjee, S., Dutta, K., Sandurraj, R. P. (eds.) Designing for a Digital and Globalized World. DESRIST 2018 Research in Progress. (pdf)

Grund, Christian K.; Schelkle, Michael (2017): Visualisieren spielend erlernen – Ein Serious Game zur Verbesserung von Managementberichten. In: Strahringer S., Leyh C. (eds.) Gamification und Serious Games: Grundlagen, Vorgehen und Anwendungen. Edition HMD, Springer, p. 167-181. (pdf)

Grund, Christian K.; Tulis, Maria (2017): Using Elected Elements in Large-Scale Information Systems Lectures. In: Proceedings of the 13th International Conference on Wirtschaftsinformatik (WI 2017), p. 776-787. (pdf)

Grund, Christian K.; Schelkle, Michael; Hurm, Max (2017): Architecture and Evaluation Design of a Prototypical Serious Game for Business Information Visualization. In: Proceedings of the 13th International Conference on Wirtschaftsinformatik (WI 2017), p. 1271-1274. (pdf)

Grund, Christian K.; Schelkle, Michael (2016): Developing a Serious Game for Business Information Visualization. In: Proceedings of the 22nd Americas Conference on Information Systems (AMCIS). (pdf)

Grund, Christian K.; Meier, Marco C. (2016): Towards Game-based Management Decision Support: Using Serious Games to Improve the Decision Process. In: Proceedings of the Multikonferenz Wirtschaftsinformatik (MKWI) 2016, p. 155-166. (pdf)

Grund, Christian K. (2015): How Games and Game Elements Facilitate Learning and Motivation: A Literature Review. In: Lecture Notes in Informatics (LNI) - Proceedings, Volume P-246, p. 1279-1293. (pdf)


Vorträge / Poster

WI 2017, Doctoral Consortium: Supporting Learning and Motivation in Information Systems by Using Games and Game Elements. (pdf)

WI 2017, Track 7 (Lern- und Wissensmanagement): Using Elected Elements in Large-Scale Information Systems Lectures. (pdf)

WI 2017, Prototype Session: Architecture and Evaluation Design of a Prototypical Serious Game for Business Information Visualization. (pdf)

AMCIS 2016, Slam Presentations "Human Computer Interaction": Developing a Serious Game for Business Information Visualization. (pdf)

AMCIS 2016, Poster Session: Developing a Serious Game for Business Information Visualization. (pdf)

MKWI 2016, Teilkonferenz "Business Intelligence, Analytics und Big Data": Towards Game-based Management Decision Support: Using Serious Games to Improve the Decision Process. (pdf)

INFORMATIK 2015, Workshop "Gamification und Virtuelle Welten": How Games and Game Elements Facilitate Learning and Motivation: A Literature Review. (pdf)

Sonstige Veröffentlichungen

Video zum Konzept "Dashboard Tournament", Internationale Tagung Wirtschaftsinformatik 2017, YouTube-Kanal. (Video)

"Spielend zu besseren Unternehmensberichten - Ein 'Serious Game', das für eine bessere Visualisierung von Informationen sensibilisiert", Augsburger Allgemeine Zeitung, Wissenschaft und Forschung in Augsburg (Winter 2017), S. 07. (pdf)